Opowieści z tysiąca i jednego traktu

I o Tobie ktoś kiedyś napisze balladę... Może nawet zupełnie niezłą, kto wie?
 
IndeksIndeks  CalendarCalendar  FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  

Share | 
 

 O sztukach magicznych

Go down 
AutorWiadomość
Płonącopalcy
Admin
avatar

Liczba postów : 224
Join date : 23/08/2016

PisanieTemat: O sztukach magicznych   Wto Sie 30, 2016 5:59 pm

"Magia? Oh, to słowo jest ostatnio aż nazbyt popularne! Szkoda, naprawdę wielka szkoda, że tak niewielu jego użytkowników naprawdę wie co oznacza...
Że sztuczki? Coś znika i pojawia się i wtedy jest magia? Jesteś rozkoszny. Rozkosznie naiwny, jak małe dziecko lub zwierzątko. Weźmiesz wszystko, cokolwiek spróbują ci dać. Niestety, świat nie jest tak prosty. I magia także nie.
Witaj po drugiej stronie mocy. Teoria nie jest tak straszna, jak ją malują.
Rzecz jasna tylko wtedy, gdy należycie się ją okroi.
Po pierwsze - zapamiętaj! Magia to miejsce. Tak samo jak las, plaża nad jeziorem czy pokój, który zajmujesz w gospodzie. Nie pytaj mnie gdzie się znajduje, nie wiem. Jeśli masz szczęście, to tobie też uda się nigdy go nie zwiedzać. Oglądanie magii prowadzi do najczystszego szaleństwa. I wiedzy ponad wszelką wiedzę. Jacyś chętni?"
- pewien stary czarodziej zapytany o to, czym jest magia, w karczmie nad kuflem piwa


Magia Formuł
Nauczanie: Nauczana przez profesorów w Akademii, w Wolnym Mieście Lys; nauka trwa przynajmniej kilka lat
Opis: W celu wywołania magicznego efektu mag recytuje na głos nieraz bardzo długie formuły zaklęć - bywa, że przypominają one wręcz całe wiersze. Dla każdego maga konkretne zaklęcie brzmi nieco inaczej, dlatego bardzo ważną częścią nauki oraz samodoskonalenia tak w Akademii, jak i po jej opuszczeniu, jest tworzenie własnej księgi zaklęć, z którą mag formuł nigdy się nie rozstaje. Najczęściej posiada ją też w kilku egzemplarzach, rzadko który bowiem jest w stanie zapamiętać dziesiątki zaklęć na każdą okazję. Magowie mogą "wymieniać się" zaklęciami, nauczenie się nowego zaklęcia z czyjejś księgi jest jednak pracochłonne i wymaga sporo pracy.
Tak jak w przypadku każdego rodzaju czarów, magia formuł również męczy - im więcej potężnych zaklęć mag używa, tym szybciej osiąga poziom całkowitego wyczerpania i tak jak wojownik po ciężkiej walce jedyne o czym myśli, to sen.
Większość nieudanych zaklęć magii formuł kończy się głupotami jak osmalone brwi albo podpalona szata. Z drugiej jednak strony potężne zaklęcia wymagają dużej dokładności i dobrej dykcji.


Magia Davem
Nauczanie: Krąg Magów w Davemi, Księstwo Wschodniej Iderii
Opis: Zwana także magią spontaniczną, w przeciwieństwie do magii formuł nie opiera się na powtarzaniu utartych tekstów, a na sile woli i emocjach samego maga. Trening tej drogi skupia się więc przede wszystkim na zapanowaniu nad własnymi odruchami, co jest tym trudniejsze, że znacznie lepsze wyniki w rzucaniu tego typu zaklęć osiągają osoby temperamentne, reagujące na otaczający je świat w żywiołowy sposób. Jeśli mag nie potrafi zapanować nad samym sobą, czar może wyrwać się spod kontroli i narobić niemałych szkód.
Każdy rodzaj magii męczy jej użytkownika, magia davem jednak, pobierająca znacznie więcej energii od samego czarodzieja, opisywana jest jako tak, która najczęściej powoduje omdlenia, a w krańcowych przypadkach nawet śmierć z wycieńczenia.
Z drugiej jednak strony wydaje się mieć nieskończoną ilość zastosowań i to bez wkuwania na pamięć opasłych tomiszczy. Jak mawiają magowie davem: Magia jest magią jedynie wtedy, gdy potrafisz jej po prostu nie pojmować.

Magia Luster
Nauczanie: Trzeba mieć predyspozycje, a przy odrobinie szczęścia potencjalny mistrz sam cię znajdzie
Opis: Zwana również magią kłamstw, polega przede wszystkim na wyobraźni i pamięci samego użytkownika - im bardziej ma je on rozwinięte, tym lepiej zdoła wykorzystać swój dar. Skupiając się na utworzonym w głowie obrazie, mag potrafi przywołać go do istnienia w postaci iluzji widzianej przez znajdujące się w okolicy osoby. Jeśli czarodziej nada przedmiotowi cechy takie jak ciężkość czy faktura, inni będą mogli go dotknąć i używać tak długo, jak będą wierzyć w jego faktyczne istnienie - chwila zwątpienia i czar momentalnie się rozwieje.
Im dłużej i więcej iluzji mag utrzymuje w tej samej chwili, tym szybciej się męczy. Najlepsi potrafią tworzyć iluzje wybiórcze, widziane (a nawet słyszane czy pojmowane jakimkolwiek innym zmysłem!) jedynie przez część zgromadzonych w pobliżu osób.
Jednym z ulubionych zastosowań tego rodzaju magii jest tymczasowe zmienianie własnego wyglądu przez maga.

Magia Drzew
Nauczanie: Można się jej nauczyć jedynie wśród dzieci lasu na Korii
Opis: Magia dzieci lasu płynie wprost z ich głębokiego związku z otaczającą ich naturą: magowie są jednocześnie kapłanami wzywającymi na pomoc duchy lasu, by te prowadziły ich podczas wprowadzania w życie zaklęcia. Rzucenie każdego czasu wymaga odpowiedniego ruchu, potężna magia zaś całych rytuałów przypominających taniec. Najlepsi poruszają się z taką gracją i płynnością, że wydają się fruwać w powietrzu.
Poza naturalnym dla skoków i pląsów zmęczeniem dochodzi jednak jeszcze jedno niebezpieczeństwo związane z takim rodzajem uprawiania magii - natura potrafi być szalenie kapryśna i jedna chwila nieuwagi może skończyć się wyjątkowo nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Magia Krwawego Rozkazu
Nauczanie: Mistrzów znaleźć można w kilku szemranych okolicach, między innymi w Wir, stolicy Dominium
Opis: Magowie parający się tym rodzajem czarów nie należą do najbardziej szanowanych, choć raczej nikt nie odważy się powiedzieć im tego prosto w twarz. O każdym krąży w okolicy przynajmniej kilka plotek, łącznie z tymi jakoby wspomniany czarodziej mordował dzieci, żywił się świeżo wybebeszonymi wnętrznościami lub pracował na pół etatu jako płatny zabójca. Cóż, nie da się odrzucić ich wszystkich w stu procentach... Bo czy nie w każdej plotce jest ziarno prawdy?
Magia Krwawego Rozkazu jest magią przede wszystkim bojową - czarodziej czerpie siły z ran zadanych wrogom i podnosi ich jeszcze ciepłe truchła, by walczyły dla niego tworząc nie-żywe tarcze. W takiej sytuacji często ciężko jest kastującemu utrzymać stuprocentową czystość zamiarów... Niektórzy do swoich czarów używają zwierząt, które rytualnie zabijają dla zdobycia mocy odpowiedniej do konkretnego zaklęcia. Ci najbardziej oddani zaś ranią samych siebie, własną krwią i bólem torturując wroga. Tak czy inaczej, wszyscy oni najlepiej czują się w samym centrum walki, im większe ścierające się armie tym lepiej.

Magia Pierwszej Bramy
Nauczanie: Wrodzona dysfunkcja magiczna
Opis: Choroba ta występuje jedynie wśród szlachty renijskiej, będąc skutkiem wielopokoleniowego krzyżowania się ze sobą niewielkiej grupy wysoce magicznych jednostek. W wyniku takich zabiegów rodzą się dzieci obdarzone magicznymi zdolnościami tak silnie, że nie są one zdolne do żadnego praktycznego używania swoich zdolności w obawie o przedawkowanie mocy i wysadzenie samego siebie wraz z najbliższym otoczeniem w powietrze - tak bowiem działa przelanie się zbyt dużej ilości magii do naszego świata. Cierpiący na tą dysfunkcję renijczycy przy każdym zranieniu wydzielają z siebie magiczny ładunek w postaci niewielkiego wybuchu, w razie śmierci zaś, szczególnie tej nagłej, rozrywani są przez magię od środka.
Do zapamiętania: nie próbować zabijać renijczyków, którzy nie posługują się magią.

Magia Zaklinaczy
Nauczanie: Wrodzone zdolności trenowane całe życie
Opis: Każdy rodzi się z pewnym określonym limitem umiejętności magicznych, które może w swoim życiu trenować i ulepszać aż do osiągnięcia swojego pełnego potencjału. Ograniczenie to jest jednak najlepiej widoczne w przypadku zaklinaczy, którzy od dnia narodzin zaczynają przejawiać zdolności mocno skoncentrowane na jednym, bardzo konkretnym typie czarów. Czy jest to dar, czy raczej przekleństwo - ciężko orzec. Istotnym jest, że jest to coś, co w dużej mierze kształtuje całe ich jestestwo.
Wiele jest typów zaklinaczy i choć teoretycznie każdy może urodzić się w każdej rodzinie, w pewnych częściach świata niektóre rodzaje są widoczne częściej, co związane jest zapewne z liniami krwi.
Tak więc zaklinaczy zwierząt, szczególnie koni oraz ptaków łownych znajdzie się częściej wśród górskich klanów khar'zaah. Nemidowie przodują jeśli chodzi o ilość zaklinaczy wody w swych szeregach. Zaklinacze ognia z dużym prawdopodobieństwem mają w sobie kilka kropel krwi salamanów, wiaru zaś pochodzą z rodziny zefirytów. Zaklinacze cienia rodzą się przede wszystkim w odległym Cesarstwie Renlai, ziemi pomiędzy skaltami... Ponoć gdzieś w Dominium krążą plotki o dervi, zaklinaczu wina, ale to już inna historia.

Magia Szamańska
Nauczanie: Studiowana na różne sposoby wśród nemidów z Morza Zachodniego, klanów z Nocnych Gór oraz shatti z lombryjskich dżungli
Opis: Magia szamanów związana jest głęboko z religijnością grupy, z której szaman pochodzi i w zależności od grupy tej różnią się też rodzaje magii pomiędzy sobą. Wśród wszystkich ras, które się nią parają można zauważyć jednak pewne znaczące podobieństwa.
Magia szamanów nie zawsze daje efekt natychmiastowy, czasem na wyniki rytuału trzeba czekać, ale szamani nie należą do osób niecierpliwych. Zadaniem owych zabiegów jest skontaktowanie się z duchami, drugim światem w celu otrzymania informacji lub wsparcia. Niekiedy szaman pod wpływem zaklęcia wpada w trans i przez jego ciało manifestuje się proszony o pomoc duch, uderzając we wrogów lub naprawiając wyrządzone wcześniej szkody.
Największym sprzymierzeńcem szamana jest duch jego totemu, może on jednak porozumiewać się również z duchami zmarłych ze swojej rodziny, klanu, czy nawet całej rasy w wyjątkowych przypadkach.
Ważną częścią szamańskiej magii są różnej maści "wspomagacze" pozwalające zainteresowanemu na łatwiejsze przejście cienkiej granicy pomiędzy rzeczywistościami. Najczęściej są to odpowiednie mieszanki ziół palone przed lub w trakcie zaklęcia, specjalnie przyrządzone wywary lub rodzaje proszku. U osób niewyćwiczonych w szamańskich technikach zażywanie podobnych środków może przynieść całą gamę skutków ubocznych, od halucynacji począwszy, aż po ciężkie zatrucia, a nawet śmierć.

Magia Przemian
Nauczanie: Zwykle adepci uczą się jej samodzielnie lub u spotkanego po drodze mistrza
Opis: Większość magów za pomocą czarów kształtuje rzeczywistość wokół siebie, magia przemian jest jednak czymś bardziej wewnętrznym - w jej wyniku sam użytkownik zmienia czasowo swą postać. W większości przypadków są to przemiany w zwierzęta, czasem zdarzają się jednak magowie potrafiący zmienić się w mgłę lub kamienną statuę. Zwykle czarodziej opanowuje w ciągu swojego życia jedną, dwie lub maksymalnie trzy różne przemiany, ten ostatni przypadek dotyczy jedynie osób z naprawdę długim stażem.

Magia Rycerska
Nauczanie: Kolegium Paladynów w Amper w Błogosławionym Imperium Ardenii
Opis: Nauka w Kolegium sprowadza się przede wszystkim do zdobywania umiejętności przydatnych na polu bitwy takich jak walka bronią białą czy taktyki wojskowe. Dodatkowo najlepsi z uczniów, którzy w przyszłości dołączą do elitarnego grona paladynów, przechodzą szkolenie magiczne, dzięki któremu potrafią przed walką umagiczniać swoją broń tak, by zadawała dodatkowe obrażenia, na przykład pokrywając ostrze miecza czarodziejskim ogniem. Uczą się również podstaw magii leczącej przydatnej chociażby do prowizorycznego tamowania krwotoków u rannych towarzyszy, a także zaklęć pomagających im przetrwać ciężkie warunki pogodowe.
Każde z zaklęć magii rycerskiej przypomina raczej rytuał lub modlitwę. Większość musi być odprawiona z wyprzedzeniem, by przynieść pożądany efekt.

Magiczne kamienie i kryształy
Nauczanie: Używane przez różne nacje, między innymi nemidów, renijczyków, zefirytów, talian czy amarytów - każda szkoła jest nieco inna, ale znalezienie miejsca do nauki nie powinno stanowić problemu, jeśli ma się wystarczająco złota w kiesie
Opis: Czarowanie za pomocą magicznych kamieni i kryształów uznawane jest za rodzaj magii zarezerwowanej dla wysoko postawionych i nieprzyzwoicie bogatych. Dlaczego? Ot, choćby dlatego, że same kryształy owe są nieprzyzwoicie drogie i w większości miejsc na świecie stanowią wręcz walutę samą w sobie.
Wydobywane głównie w kopalniach Konfederacji Eremaickiej, w mniejszych ilościach również w Renlai oraz górach Lesmart (większość tamtejszych kopalni niestety zamknięto, co tylko podniosło cenę kamieni), kryształy nie stanowią źródła magii same w sobie. Mimo to w rękach wytrenowanego pod tym kątem maga stają się wyjątkowo potężnym artefaktem kumulującym energię magiczną, której właściciel może użyć do urzeczywistniania swoich zamysłów.
Znacząca większość zaklęć tego rodzaju magii ma bezpośredni związek z samymi kryształami - magowie rozpalają półprzezroczyste, kryształowe latarnie, zamykają wrogów w kryształowo wyglądających klatkach czystej energii i tak dalej.
Mag musi mieć przy sobie przynajmniej jeden kamień lub kryształ, by móc korzystać ze swojej magii. Im więcej kryształów posiada i im czystsze one są, tym potężniejsze stają się wywoływane przez nie zaklęcia.

Alchemia
Nauczanie: Alchemików o najlepszej na świecie renomie znajdzie się na południowej Samalii, po obu stronach dzielącej Iderię granicy
Opis: Alchemia nie jest rodzajem magii per se i niektórzy kłócili by się pewnie co do tego, czy powinna być w ogóle wliczana w poczet sztuk z magią związanych, wedle oficjalnych opracowań Akademii w Lys jednak uznawana jest za należącą do takowych, zakłada bowiem wykorzystywanie powstałych w jej procesie produktów do osiągania czarodziejskich efektów.
Alchemicy zajmują się głównie wytwarzaniem różnego rodzaju eliksirów, proszków czy pastylek o szerokim zastosowaniu. Zwykle na pewnym poziomie swojej edukacji adept tej sztuki obiera jedną główną drogę rozwoju i choć potrafi warzyć esencje o podstawowych działaniach z większości znanych rodzajów, specjalizuje się w jednym konkretnym, na przykład wywarach leczniczych, truciznach, eliksirach bojowych lub dywersyjnych.

Jasnowidzenie
Nauczanie: Wrodzone zdolności, niemożliwe do pełnego opanowania
Opis: Trudno stwierdzić, czy zdolność jasnowidzenia jest bardziej darem, czy jednak magiczną chorobą. Dotknięty tą umiejętnością nie panuje nad nachodzącymi go wizjami i nawet najlepiej wytrenowani jasnowidze są w stanie jedynie wywołać u siebie losowe projekcje lub na kilka chwil powstrzymać pojawienie się tych zupełnie losowych, a zaznaczyć należy, że nawet tak skromny wynik osiągnąć można tylko przy pomocy ogromnego skupienia i siły woli.
Każdy dotknięty inaczej odczuwa moment pojawienia się wizji - jedni mdleją, inni zamierają w pół ruchu jak skamienieli lub wpadają w trans, nieświadomie powtarzając jak katarynka wszystkie usłyszane w wizji słowa i dźwięki.
Najczęściej podczas wizji ogląda się przyszłe wydarzenia, choć niektórzy zarzekają się, że potrafią również spoglądać w przeszłość, a nawet przenosić się o całe kontynenty i widzieć co dzieje się w tej chwili na drugim końcu świata.
Powrót do góry Go down
Zobacz profil autora http://circleofbards.forumpolish.com
 
O sztukach magicznych
Powrót do góry 
Strona 1 z 1

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Opowieści z tysiąca i jednego traktu :: Wieczorem przy ognisku :: Worek barda :: Opisy-
Skocz do: